پیشنهاد تشکیل یک شورای 5 نفره ریاست جمهوری در افغانستان
محمد عالم افتخار محمد عالم افتخار

اینجانب به حیث یک شهروند افغانستان در حد تنفر و استفراغ از سیاست بیزار شده ام و لذا فقط هدف زنده گی ام آنرا برگزیده ام که داده های چیزی را که «ابر لابراتوار بفر زون افپاک» نامیده ام ؛ تحقیق و انالیز و تألیف کنم .

اما آنچه درین روز ها در کشورم جاریست ؛ طاقتم را طاق ساخته و ناگزیر از فریاد کشیدن شده ام .

به نظرم مشکل سیاست در افغانستان کنونی هم به سویی میرود که در وقتش گرباچف مثل آنرا « زخم ناسور » نامیده بود .

همه می بینند که کلیشه ها و فرمایشات عجولانهء درونی و بیرونی ؛ از کنفرانس بُن بگیرید تا کنون ؛ نتایج حداقل مطلوب هم نمیدهد ؛ برای آنکه همه میخواهند اذهان خود را بر واقعیت ها تحمیل کنند و ناگزیر دیر یا زود سرشان به سنگ میخورد .

اینکه در انتخابات اخیر افغانستان چه بود و چه نبود از دید مردم ما و جهانیان پوشیده نمانده است . اینک طئ بیش از دوماه تلاش ها و فشار ها بیش از یک میلیون رأی باطل اعلام گردید و به اساس کلیشه دموکراسی غربی تحجر کرده طئ صد ها سال ؛ باید مردم بلاکشیده و بلاکش افغانستان دوباره به قتلگاه های انتخاباتی  بروند .

معادلات ریاضی و منطق نشان میدهد که اگر قرار باشد درین دورهم حامد کرزی پیروز شود ؛ پس آنچه در دوماه گذشت و به اینجا کشید ؛ یک بازی احمقانه بوده است . کرزی که پیروز شده بود !

 وآنگهی پیروزی مجدد کرزی به مراتب بیش از پیش برای به اصطلاح جامعه جهانی مشکل ساز میگردد .

لذا معلوم است که درین دور باید عبدالله عبدالله از صندوق ها بیرون آید و این ؛ جز با تقلبات صد ها مرتبه بیشتر و شنیعتر و دروغ و تلبیس امکان ندارد . اینکه نتایج روانی ، سیاسی ، امنیتی وغیره چنین برآمدی چه خواهد بود ؛ آنقدر ها غیر قابل پیشبینی نیست .

لذا به نظر من ؛ دور دوم انتخابات یک جفای جنون آمیز بدشگون و بی ثمر به مردم افغانستان و عملی بر ضد منافع و مصالح ایالات متحدهء امریکا و سایر همکارانش درجامعهء جهانی است .

همچنان دولت ائتلافی یا شرکت سهامی آقایان کرزی  و عبدالله عبدالله هم جز تکرار تجارب ناکام 8 سال پیش نخواهد بود .

 واقعیت دیگراین است که از لحاظ کیفیت آرای این آقایان ؛ لا اقل در حد 50 فیصد ؛ آرای ناشی از انزجار و ترس و فریب و تحمیق است و زیاد با کیفیت آرای دوکتور رمضان بشر دوست ؛ اشرف غنی احمد زی و دارندهء مقام پنجم که غالباً محصول خرد و مسؤلیت و دور اندیشی های ملی و سرنوشتی است ؛ قابل مقایسه نمی باشد .

ولی درین لحظات سرسام آور و وخامت زاء ؛ مجالی نیست که ما به آرمان هایمان و تصفیه حساب های اینچنانی بپردازیم .

مردم افغانستان نه قادر شده اند و نه عجالتاً قادر شده میتوانند ارادهء واقعی خود را در وجود یک رئیس جمهور که لا اقل مطابق فورمول 50 جمع 1 ؛ حدوداً  ده میلیون رأی داشته باشد ؛ متبارز سازند .

بنابرین حالا که چنین امکاناتی وجود ندارد ؛ کم ازکم آرای پنج تن از کاندیدان انتخابات انجام شده ؛ به طور نسبی می تواند جمعاً با هم ؛ نمایی از اراده ء مردم افغانستان شمرده شود .

 لذا پیشنهاد من این است که روی یک پلاتفورم عمومی واحد عاجل و تقسیم وظایف تخصصی در بر گیرنده احتیاجات مبرم افغانستان و کشور های در گیر ؛ در رأس دولت  یک شورای ریاست جمهوری 5 نفری تشکیل  شود .

این شوری میتواند برای پنجسال باشد و یا برای مدت کمتر ؛ که در آنصورت با آماده ساختن شرایط یک انتخابات گسترده و گزینش رئیس جمهور جدید ؛ موجودیت آن خاتمه خواهد یافت .

به نظر این حقیر ؛ تدبیر پیشنهاد شده نه تنها با وجدانیات اسلامی مردم افغانستان ، سنن پسندیدهء تمامی اقوام این سرزمین و ذهنیت عمومی بین المللی مطابقت دارد بلکه با تفسیر اندکی خلاقانه تر با قانون اساسی موجود افغانستان نیز در تضاد نیست .

چرا که به طور اتوماتیک فرد دارندهء آرای بیشتر جای رئیس جمهور ؛ افراد دارای درجه های دوم و سوم مقامات معاونان اول و دوم رئیس جمهور را پُر میکنند . وانگهی خود شورای ریاست جمهوری ؛ اگر شخصیت حقیقی نیست ؛ شخصیت حکمی که هست !

و طبعاً مشروعیت بیشتر آنرا واقعیت بحران مخوف جاری که حتی دنیا را سرگیچه کرده است و ضرورت حاد خروج از این بحران تأمین می نماید .

ناگفته نماند که این تدبیر به چیز هایی مانند لویه جرگه و رأی اعتماد پارلمان نیاز ندارد و اکنون که علناً جامعهء بین المللی ابتکار عمل سرنوشت افغانستان را به دست گرفته است ؛ فقط توافق و سفارش آن موجب اجرای امر میشود ؛ امری که قبلاً از جانب مردم افغانستان با آرای مستقیم ؛ مشروعیت خود را ـ البته منحیث المجموع ـ نیز دریافته است !

صرف نظر از اعتنا و عدم اعتنا به این پیشنهاد و حتی بادر نظرداشت اینکه به دلیل سانسور های جهانی جریان آزاد اطلاعات ؛ اصلاً اقبال نشر برای آن میسر نشود ؛ فریضهء تاریخی ، ملی و انسانی خود دانستم که آنرا به شما بفرستم .

 

 

                                                                       افغانستان ـ محمد عالم افتخار

                                                                               20/10/2009


October 23rd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها